Dagje vissen met Lijwiekstee

Zaterdag, 5 september 2015

Verslag van dagje vissen Baggerputten.

Op donderdag 13 augustus 2015 zijn we met een hele groep mensen van De Lijwiekstee naar de Baggerputten bij Slochteren gegaan om te vissen.
We hadden de materialen (35 hengels) nog van vorig jaar ; die konden we zo weer gebruiken.
Nou ja; zomaar is een groot woord.
Want doordat Benjamin zo ijverig is geweest om de kluwen van hengels en snoeren te ontwarren was het vandaag een makkie om de hengels bij aankomst direct te kunnen gebruiken.
Maar.. er moest vooraf nog meer gebeuren.
’s Morgens hadden Jan en Joke al inkopen gedaan en rond 09.00 uur stond er al een tas met 120 krentenbollen en kadetten in de keuken klaar om te worden gesmeerd en van beleg te voorzien. Dat moest dus eerst gebeuren.
Vanaf 09.30 uur kwamen de vissers en begeleiders binnendruppelen in het zorghotel.
De auto’s werden langs de weg geparkeerd en na een kop koffie zijn we tegen 10.30 uur richting de Baggerputten gereden.
Daar werden we al opgewacht door leden van visclub “De Zwervers” die ons deze dag zouden gaan begeleiden bij het in elkaar zetten van de hengels,het vastmaken van de snoeren en het bevestigen van de maden aan de haken.
Vervolgens hebben we de meegenomen stoelen en rolstoelen verdeeld over de vissteiger en andere visstekken aan het water. De tassen met broodjes,frisdrank en fruit gingen uiteraard ook mee naar de visstekjes.
Evenals vorig jaar was het clubgebouw van “De Zwervers” ons weer ter beschikking gesteld.
Gelukkig was het weer zo mooi dat we eigenlijk allen van de sanitaire voorziening van het gebouw gebruik hoefden maken.
Tegen 11.00 uur zat iedereen op zijn/haar visstekje en begon het hengelen.
Aan alle deelnemers werd een flesje water verstrekt om de dorst te kunnen lessen.
Zelf had ik de taak om het aantal gevangen vissen te registreren.
Dit was nodig om er toch iets van een viswedstrijd van te kunnen maken.
In het begin heb ik geprobeerd zowel het aantal gevangen vissen als tijdstip waarop ze zijn gevangen bij te houden,maar het ging zo snel dat dat op den duur niet meer was te doen!
Maar om toch een indruk te geven van hoe snel het ging, hieronder een kort overzicht:
11.05 – 1e vis Paul.
11.10 – 2e vis mevr.Evers.
11.13 – 3e vis Fred.
11.20 – 4e vis Fenny Veenhuis.
11.23 – 5e vis Sjoerd.
Enz.enz.
Daarom ben ik maar verder gegaan met alleen aantallen noteren.
Blijkt wel dat men de “slag” van het ophalen na beet over het algemeen goed te pakken had.
De vissen kregen na te zijn gevangen direct hun vrijheid weer terug.
Om dit goed te laten verlopen kwam de assistentie van onze begeleiders goed van pas.
Bij alle techniek rond het vissen zou je haast vergeten dat het ook nog eens bere- gezellig was.
Tussendoor werden we getrakteerd op broodjes,appels,bananen en perziken.
En ja; je komt dan vanzelf op wat bijzonderheden.
Zo zagen we dat er MAX –petjes werden uitgedeeld tegen de zon.
En een Willy die net zolang rond zeulde met een emmer vol dropmix totdat deze helemaal leeg was!
Dat Stefan een apart stekje had uitgezocht om grotere vissen te kunnen vangen.
Dat sommige deelnemers even een middagdutje gingen doen.
Het leek er rond 12.00 uur ook op dat de vissen hierop reageerden door ook maar een “middagdutje “ te doen.
Dat onze begeleiders zich erover verbaasden dat op de vissteiger geen snoeren verstrikt raakten,ondanks dat men toch dicht op elkaar zat!
Tegen 14.15 uur werd de viswedstrijd beëindigd.
We hebben de spullen bij elkaar gepakt en in de auto’s gelegd.
De vrijwilligers van visclub “De Zwervers” werden bedankt voor hun behulpzaamheid;Prima gedaan!
Tegen 15.00 uur waren we weer terug bij “ De Lijwiekstee”.
Hier hebben we in het zorghotel een grote kring gemaakt rondom de tafels en werd er koffie/thee geschonken.
Er werd nog uitgebreid gesproken over de belevenissen van deze prachtige dag.
Terwijl we koffie/thee zaten te drinken kwamen we toe aan het belangrijkste; namelijk de uitslag van de viswedsrtijd!
Nadat de tellijst was uitgewerkt kwam Joke met de uitslag:
1e prijs: Theo met 13 vissen!
2e prijs: Fred met 9 vissen.
3e prijs: Lilian met 8 vissen.
Poedel/troostprijs:Marten met 0 vissen.
De prijswinnaars mochten na de uitslag en de felicitaties een mooi bloemstukje in ontvangst nemen!
Een evenement dat voor herhaling vatbaar is.

Chris Kuiper.