Geschiedenis

De 17de eeuw heeft zich in Slochteren vooral gekenmerkt als de tijd van de vervening. De laagveengebieden lagen in ’t Hooiland, de streek achter de Groenedijk en in het Slochterveld. In het laatstgenoemde veld vindt men nog de baggerputten, die in de 17de eeuw zijn ontstaan. Het is thans een beschermd natuurgebied, Baggerputten genaamd. De keten van de veenarbeiders stonden destijds in Froombosch. Deze buurt werd vroeger “Bagelhutten”genoemd. De baggerturf werd destijds met wagens naar Sappemeer (dat sinds 1628 bestond) vervoerd en vandaar verscheept naar Groningen. Ook het Slochterdiep, in 1659 gegraven door Osebrandt Johan Rengers, toen de heer van Slochteren, zal destijds voor de afvoer van de turf zijn gebruikt. Het kanaaltje werd ook wel het Rengersdiep genoemd.

De Oprichting

De HSV de Zwervers is opgericht in Februari 1948 en is sindsdien niet meer weg te denken uit het dorp Slochteren. Het complete gebied is eigendom van Staats Bosbeheer die jaren geleden de visrechten heeft afgestaan aan de HSV de Zwervers. Hierover zijn afspraken gemaakt die in 1955 zijn vastgelegd in een notariele akte.

De petgaten worden omringd door moeraslanden, riet en graslanden en het totale gebied behelst een oppervlakte van rond de 47 hectare. Naast het feit dat dit gebied zeer geliefd is bij de hengelsporter is het ook een gebied waar zeer veel soorten vogels gehuisvest zijn, waaronder sommige zeldzame soorten. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat het gebied ook zeer in trek is bij vogelspotters. Als een van de weinige wateren rust er op de baggerputten nog een gesloten tijd, van 15 maart tot 1 juni, en is het niet geoorloofd om in dit gebied 's nachts te vissen. Iets wat door de vele obstakels die in het water staan ook niet echt verstandig zou zijn.

Wij mogen als HSV de Zwervers zeer trots zijn dat we van dit gebied de visrechten in handen hebben. De serene rust, de heerlijke omgeving waarin je weg kunt dromen als rechtgeaarde visser en het aanwezige visbestand maakt het vissen hier tot een fantastische hobby. Daarnaast bezitten de HSV ook nog eens zijn eigen kantine. Alles in ogenschouw genomen is dit de ideale vereniging om lid van te zijn, aangezien je naast de vispas ook nog eens een vergunning krijgt om het gehele seizoen op de Baggerputten te mogen vissen.

Mocht het je iets lijken, elders op deze website heb je de mogelijkheid om lid te worden. Wij wensen een ieder veel hengelsportplezier.